fredag 25. april 2008

Paal Helge Haugen


Paal Helge Haugen er ny-norsk fortatter og lyriker. Han ble født april 1945. Han var dikter i etterkrigstiden (1945) noe som kjennetegnes ved mindre rim og rytme, mer hverdagslige ord og uregelmessige linjer. Han var en av Norges mest sentrale diktere på 1900-tallet. Han debuterte som 20-åring med diktsamlingen "Blad frå ein austleg hage" han har motat flere lyrkkpriser gjennom årene for sine lyrik. I 2008 ga han ut diktsamlingen "Kvartett 2008" og han stopper antagligvis ikke med dette.


Jacks tatoo

Ein svettande dverg med naken overkropp og eit knurrande instrument i handa, han er dekt av sine svidde livslange draumar, ein geografi av slangar, palmer. ørner, knivar og kvinnebryst.

Han dansar omkring henne med små trippande steg, ukjende turar, fram og attende kring det seige skinnet hennar. Ho sit med halv nedtrekt kjole, svulmar fram av det blå tøyet, augo lukka. Han rissar opp merket hennar, innprentar eit klossete hjarta, klar til å ese ut over venstre skulderblad, der ho ikkje kan sjå det.


Motive hans er en tatovør som tatoverer en kvinne i et studio

han bruker frivers og har ingen rime, rytme eller strofer



4 kommentarer:

LK sa...

Hva er/var din umiddelbare reaksjon til diktet? Hva forteller det deg? Hvilke bilder får du i hodet når du leser det? Ikke undervurder din egen førsterespons til diktene.

simen wilder nilsen rødølen sa...

hei karoline kjenner du meg jeg heter simen wilder nilsen rødølen ogg jeg bor i follebu sammen med foreldrene mine og jeg har en bror som heter andre felipe nilsen rødølen jeg og alle i klassen min har savnett deg sånn og jeg håper du ksnn komme å besøke på messna videregående skole jeg tror du husker det menn du har sikkert glømt det att jeg har fått meg kjæreste og ho heter vibha victor vibha victor bor på jørstamoen av og till også er ho hjemme på lillehammer fåberg raden 19 jeg håper du kann ringe till meg jeg så spent åssen du har det med vennlig hilsen simen wilder nilsen rødølen fra follebu

simen wilder nilsen rødølen sa...

hei karoline vi hat savnett deg på mesna videregående skole jeg håper du kann komme å besøke oss på messna videregående skole du knn ringe till meg hviss

simen wilder nilsen rødølen sa...

hei karoline vi har savnett deg på messna videregående skole jeg har tenkt mye på deg jeg har savnett deg så mye jeg håper du kann logge deg inn på facebook og legge meg som venn jeg heter simen wilder nilsen rødølen og jeg lurer på hva du heter på facebook håper du kann ringe till meg mobilnummerett mitt det er 47251906